söndag 19 augusti 2018

Att börja jobba efter semestern

Den här sommaren har nog varit den mest rekordsnabba sommar som jag någonsin varit med om. Fattar inte vart all tid har tagit vägen. Började i och för sig med att vara ordentligt sjuk de första två veckorna med hostan från helvetet och feber, något jag faktiskt inte brukar ha.
Gjorde väl några halvdana försök med att göra klart min gigantiska filt men att sticka ca 450 maskor på ett varv är ganska drygt så än är jag inte klar. Hoppas på att bli klar innan nyåret iaf!
Fast det har blivit andra saker som har blivit gjorda istället. Här är början på en sommartopp som jag gjorde klart när vi var nere i Frankrike och tittade på Tour de France. Härlig bambu/bomull som är supermjuk. Gjorde en stor del på gående fot. På bilden är jag på promenad i Lerdala och ser ut över vyn mot sjön Lången.

Nere i Frankrike gjorde jag en grytlapp som fick stanna kvar hos ägaren till huset där vi bodde.
Bomullsgarnet Nova och våffelvirkning.                           

Mycket hemtrevligt rum även om det var lite väl varmt de sista två dagarna. Vi hade fläkt men ingen AC och temperaturen var närmare 40 sista natten. 

Jag och Torbjörn valde att åka tåg hem från Frankrike men om det tänker jag skriva mer om i ett annat inlägg.

Väl hemma från äventyren utomlands var det i år mycket trädgård som gällde vilket gjorde att stick och virktiden begränsades något. 
En kant har nu lagts runt mina däckplanteringar och vi har fyllt upp med grus. Duktig Torbjörn!

Nu är det bara spaljé och krossat taktegel som ska på plats.

Ja så var det då dags att börja jobba. Konstigt det där att man har smått panik innan man ska börja och sedan när man väl är på plats så känns de som om man aldrig varit därifrån. Som tur är så är de vana vid mig och mitt stickande och virkande. Tisdagen hade vi föreläsningar så då hann jag nästan sticka klart en mössa (gjorde klart den när jag kom hem plus ett pannband).

 Garnet hittade jag och mamma i Minervois, i en jättegullig liten butik. Mamma blev jätteförtjust i garnet som i butiken var uppstickat till en halsduk men ville hellre ha en mössa så en mössa fick det bli!
Känner mig väldigt nöjd med resultatet!







Pannbandet tänker jag behålla själv😀


På jobbet har jag hunnit med att göra några virkade hussidor. Åk 4 kommer att jobba med Staden som ett ämnesöverskridande arbetsområde efter höstlovet så det gäller att vara ute i god tid och skapa inspirationsmaterial.









Och nu då? Vad har jag på stickorna som jag är mest peppad att jobba med just nu? Jo nu vill jag ha en riktigt mysig höst och vintertröja i garn från Paris. Som vanligt blir det en top-down eftersom jag är så otroligt dålig på att sy ihop saker och tycker att det är såååååå tråkigt!
Bilder på detta kommer vid ett senare tillfälle!

Känns som att man blir mer effektiv när jobbet börjar och att man faktiskt har fått en hel del ny energi under sommaren. Tråkigt bara att inte kunna ta tag i alla ideer som ploppar upp när man sätter igång arbetsmoodet, men det är ju så det är. Får försöka att lägga dem på minnet och ta det allt eftersom det kommer.

Det hände en hel del mer under sommaren och jag har en hel del mer att berätta men det får bli i ett annat inlägg.

Hejsan hoppsan!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar